طبق آمار سایت canalys؛ در سال 2020 به تفکیک، سهم سامسونگ از بازار 22 درصد در جایگاه اول و در جایگاه دوم سهم اپل 15 درصد از کل بازار بود. اما چیزی که شاید خیلی به چشم نمیخورد فاصله بسیار کم شیائومی به نسبت به اپل بود. سهم شیائومی در سال 2020 از این بازار به 14 درصد میرسید. شاید همین غفلت علت شگفتزدگی دنیا باشد. شیائومی سرانجام در سال 2021 با یک جهش بزرگ، اپل را کنار زد و 17 درصد از بازار دنیا را در اختیار گرفت.
قیمت گوشی های شیائومی چقدر تاثیرگذار بود؟
بیجهت نیست اگر بگوییم قیمت گوشی های شیائومی موجب جهش بزرگ سهم این کمپانی شده است. روشی که شیائومی در قیمتگذاری گوشیها و نحوه سوددهی شرکت به کار میبرد موجب میشود که هیچ کمپانی دیگری نتواند قیمتی پایینتر از این کمپانی ارائه کند.
شیائومی علاوهبر تولید گسترده گوشیها در عرصه ارتباطات و تبلیغات نیز فعالیت دارد و این راز بزرگ شیائومی است. قاعدهای که براساس آن توانسته علیرغم پایینآوردن حاشیه سود فروش گوشیها، کمپانی خود را توسعه دهد.
پاسخ به پرسش گوشی شیائومی چی بخرم را حتما بخوانید!
نگاهی به آمار داخلی از فروش گوشیهای شیائومی
آنچه که آمار سایت رسمی انجمن واردکنندگان گوشی موبایل میگوید، نشان میدهد؛ همگام با این جهش، خرید گوشی های شیائومی در ایران نیز رو به افزایش است.
مقایسه میان آمارهای ایرانی و غیر ایرانی به دلیل تفاوت تقویمی که استفاده میشود، ممکن است کمی گیج کننده باشد. اما با این وجود میشود بهراحتی نفوذ شیائومی به بازار ایران را متوجه شد؛ درمیان 20 گوشی پرفروش 12 ماه گذشته، 7 گوشی از نمایندههای شیائومی هستند.
این نشان میدهد ایرانیها به شیائومی آغوش باز نشان دادند. ایرانیها این گوشیهای باکیفیت و کارآمد را میپسندند و شاید دو علت عمده بتوان برای آنها نام برد.
شیائومی، بیرقیب در میانردهها و گوشیهای اقتصادی
بدون شک اولین علتی که میتوان از آن یاد کرد پایینبودن قیمت گوشی های شیائومی است. همانطور که قبلا اشاره کردیم سیستم درآمدی و قیمتگذاری شیائومی موجب شد تا قیمت گوشی های شیائومی به مزاج کاربران ایرانی خوش بیاید.
متاسفانه، همانطور که همه ما میدانیم، در چند سال گذشته قیمت گوشیها با شیب بسیار زیادی رو به افزایش است و این خود موجب میشود هر ساله از میان مردم ایران افراد بیشتری به گوشیهای اقتصادی و میانرده روی بیاورند. تمایل مردم به خرید گوشیهایی همچون Redmi note 8 یا Redmi note 8 pro به وضوح در آماری که این سایت منتشر کرده، دیده میشود.
تنوع بسیار بالا در محصولات شیائومی
دومین علتی که میتواند این بازار را به شیائومی تقدیم کند وجود تنوع بسیار بالای محصولات شیائومی است. درواقع در این باره آماری شگفتانگیز وجود دارد؛ از آغاز سال 2021 تا تاریخ نگارش این مقاله، شیائومی 33 گوشی معرفی کرده است. عددی که نشان میدهد شیائومی چگونه بازار را به تصرف درآورده است و این تازه تعداد گوشیهایی است که تا میانه امسال یعنی سال 2021 معرفی شدهاند.
شاید بتوان گفت یکی از کارهایی که این زمینه را برای شیائومی فراهم آورد تا گوشیهای متنوع و زیادی عرضه کند وجود زیربرندهای زیاد است. شیائومی برای اینکه بتواند این برنامه و هدف خود را که همان تنوع زیاد بود عملی کند چهار زیربرند بزرگ بهوجود آورد. این چهار زیربرند عبارتند از:
سری MI که همان پرچمداران این کمپانی است و شیائومی کار خود را با اولین سری این گوشی شروع کرد. سری پوکو (Poco) که عمدتا گوشیهای میانرده این شرکت را شامل میشوند. سری ردمی (Redmi) و ردمی نوت (Redmi note) که عمدتا گوشیهای اقتصادی این کمپانی را شامل میشوند. و سری بلک شارک (Black shark) که گوشیهای گیمینگ را شامل میشوند. آیا شیائومی دنیا را فتح میکند؟
پیشرفتهای زیادی که شیائومی از زمان تاسیس خود تا الان که تنها 10، 11 سال میشود داشتهاست، ثابت میکند پیشبینی ادامهدار بودن این پیشرفت شیائومی محتملترین آیندهنگریست. اما باید برای گفتن جمله "شیائومی به صدر تولیدکنندههای گوشی موبایل در جهان رسیده است" کمی صبور بود. تا اینجا که آمار را تا سه ماه دوم سال 2021 بررسی کردیم، شیائومی هنوز سامسونگ را در مقابل خود میبیند.